Zamów dziś, a my wyślemy Twoje zamówienie w 24h 🚚

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Jak działa kolagen w proszku? Stosowanie oraz wskazania do picia kolagenu w proszku - zdjęcie

08.05.2024

11 min. czytania

Jak działa kolagen w proszku? Stosowanie oraz wskazania do picia kolagenu w proszku

Kolagen stanowi około 30% całkowitej masy białka zawartego w ciele człowieka. Odpowiada za sprężystość i jędrność tkanki łącznej oraz jej wytrzymałość na rozciąganie. Wraz z wiekiem zdolność syntezy kolagenu przez organizm maleje. Niedobory tego białka powodują powstawanie zmarszczek, osłabienie włosów, a także bóle stawów i zwiększenie podatności na złamania kości. Systematyczne stosowanie kolagenu w proszku wykazuje korzystny wpływ na kondycję stawów i kości oraz poprawę wyglądu skóry, włosów i paznokci. Z tego artykułu dowiesz się jak działa kolagen i jak należy go stosować.

Kolagen w proszku: co to jest?

Kolagen jest najbardziej powszechnym białkiem występującym w ludzkim organizmie. Jest głównym białkiem tkanki łącznej, w której jest wytwarzany przez fibroblasty. Znajduje się w kościach, mięśniach, skórze, ścięgnach, a nawet w naczyniach krwionośnych i rogówce oka. Odpowiada za sprężystość i jędrność tkanek, których jest budulcem. Chemicznie kolagen składa się z trzech łańcuchów polipeptydowych tworzących potrójny helis. Zbudowany jest głównie z aminokwasów takich jak prolina, arginina i lizyna, co trzeci aminokwas w łańcuchu stanowi glicyna. Łańcuchy zawierają także hydroksyprolinę. Do tej pory opisano 29 typów kolagenu, które różnią się od siebie strukturą cząsteczki i umiejscowieniem w organizmie. Do najpopularniejszych typów należą kolagen typu I i III oraz kolagen typu II, z czego 90% kolagenu w ludzkim ciele stanowi typ kolagenu I. Kolagen najczęściej pozyskiwany jest ze skór bydlęcych, wieprzowych i rybich, istnieje także kolagen pozyskiwany z roślin dedykowany dla wegan i wegetarian.

Kolagen w proszku zazwyczaj zawiera hydrolizowany kolagen, który dzięki swojej budowie jest lepiej wchłaniany i przyswajany przez organizm po podaniu doustnym. Zaaplikowany w formie kremu na skórę dość łatwo przechodzi przez granicę naskórkową i dociera do skóry właściwej, gdzie uczestniczy w odżywianiu komórkowym. W preparatach dostępnych w aptekach występuje głównie w formie płynnej lub saszetek przeznaczonych do sporządzenia roztworu oraz kapsułek czy tabletek do połknięcia.

Jak działa kolagen w proszku?

Kolagen pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Dzięki swoim właściwościom ma zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny i kosmetologii. Jest szczególnie rekomendowany do stosowania w profilaktyce przeciwstarzeniowej oraz jako składnik wspomagający terapię uszkodzeń stawów i kości. Podstawową funkcją kolagenu jest łączenie ze sobą komórek. Bierze on udział w procesach regeneracyjnych, zmniejsza aktywność enzymów odpowiedzialnych za stan zapalny w tkankach zmienionych chorobowo, a dzięki zdolności do wiązania wody zapewnia odpowiednie nawodnienie skóry. Wpływa na gojenie się ran, tworzy blizny oraz sprzyja odbudowie tkanki łącznej. Ponadto odpowiedzialny jest za produkcję mazi stawowej i stan chrząstek. Kolagen pozytywnie oddziałuje także na kondycję skóry, sprawia, że staje się gładsza, bardziej elastyczna i nawilżona. Regularne stosowanie kolagenu w proszku wpływa na wygląd włosów, paznokci, spłyca zmarszczki, redukuje rozstępy i cellulit.

Rodzaje kolagenu

W sprzedaży dostępne są różne formy kolagenu w proszku. Są one głównie pochodzenia zwierzęcego. Dla wegetarian i wegan istnieje alternatywne źródło kolagenu pochodzenia roślinnego. Wybierając kolagen należy kierować się jego właściwościami i zastosowaniem. Produkty z kolagenem w proszku powinny zawierać także substancje pomocnicze, które dodatkowo wspierają syntezę kolagenu jak witamina C.

W zależności od pochodzenia wyróżnia się następujące rodzaje kolagenu w proszku:

  • Kolagen wołowy– otrzymywany jest z kości, skóry i ścięgien krów. Ten rodzaj kolagenu zawiera przede wszystkim kolagen typu I i w mniejszej ilości III. Odpowiada za elastyczność tkanek, w których się znajduje i sztywność kości.
  • Kolagen morski- pozyskiwany jest z ości, skóry i łusek ryb, krewetek, homarów i innych owoców morza. Kolagen morski jest źródłem kolagenu typu I, wpływającego korzystnie na kondycję skóry, włosów, paznokci, a także stawów i kości.
  • Kolagen wieprzowy– uzyskuje się go ze skóry, chrząstek, ścięgien i kości świń. Zawiera głównie kolagen typu I, a w mniejszej ilości również III.
  • Kolagen drobiowy– otrzymuje się go z różnych części drobiu, takich jak skóra, ścięgna, chrząstki, kości, głównie z kur lub indyków. Jest bogaty w kolagen typu II, który jest dominującym składnikiem tkanki szklistej i rogówki oka oraz chrząstki stawowej. Najczęściej stosowany w odbudowie i leczeniu chrząstki stawowej.
  • Kolagen roślinny– jest pozyskiwany z alg i ekstraktów z roślin strączkowych. Otrzymuje się go przy użyciu metod biotechnologicznych. Specjalnie dobrany skład aminokwasów roślinnych, naśladuje układ aminokwasów obecnych w kolagenie morskim. Kolagen roślinny stosuje się w produktach poprawiających kondycję skóry, włosów i paznokci.

Kolagen wołowy: właściwości

Kolagen wołowy w proszku jest źródłem kolagenu typu I i III. Typ I kolagenu jest składnikiem kości, więzadeł, ścięgien, skóry, rogówki. Odpowiada przede wszystkim za wytrzymałość na rozciąganie tkanek, w których występuje, oraz za sztywność kości. Natomiast typ III jest elementem skóry właściwej, tkanek wątroby, płuc, śledziony i naczyń krwionośnych. Połączenie włókien kolagenowych typu I i III nadaje elastyczność tkankom. Występuje w preparatach poprawiających funkcjonowanie aparatu ruchu, uelastyczniając i wzmacniając tkanki, które buduje. Można go znaleźć także w preparatach poprawiających kondycję skóry.

Kolagen rybi: właściwości

Kolagen rybi posiada wiele zalet. Cechuje go bardzo dobra przyswajalność, bezpieczeństwo i skuteczność działania. Jako jedyny ze wszystkich kolagenów pobudza organizm do produkcji nowych włókien kolagenowych. Charakteryzuje się wysoką rozpuszczalnością, co pozwala na bardzo dobrą wchłanialność i przyswajalność, nawet przez skórę. Ta cecha pozwala także na przeprowadzanie pozyskiwania kolagenu rybiego w łagodnych warunkach, co chroni białko przed degradacją. Jest praktycznie niealergizujący. Kolagen rybi jest źródłem kolagenu typu I, korzystnie wpływa na stawy, kości oraz skórę, włosy i paznokcie.


Kolagen

Z czym pić kolagen w proszku?

Przed zastosowaniem produktu zawierającego kolagen w proszku należy zapoznać się z zaleceniami producenta załączonymi do opakowania. Kolagen w proszku zazwyczaj uprzednio rozpuszcza się w dowolnym chłodnym płynie np. w wodzie lub soku. W trakcie suplementacji czystego kolagenu warto zadbać o odpowiednie nawodnienie i zdrową zbilansowaną dietę, bogatą w składniki poprawiające syntezę kolagenu i funkcje skóry jak witamina C, A, E, miedź, cynk. Szczególnie ważną rolę odgrywa witamina C, która bezpośrednio uczestniczy w syntezie włókien kolagenowych. Aby kuracja kolagenem była skuteczna warto również chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, które powodują uszkodzenie włókien kolagenowych przez co m. in. przyśpieszają starzenie się skóry.

Czy nadmiar kolagenu jest szkodliwy?

Podczas nieprawidłowej suplementacji kolagenu w proszku mogą pojawić się skutki uboczne. Należą do nich dolegliwości związane przede wszystkim ze strony układu pokarmowego oraz reakcje alergiczne. Aby kuracja kolagenem była skuteczna ważne jest przestrzeganie zaleceń dotyczących stosowania produktu i przyjmowanie odpowiedniej dawki kolagenu. Długość stosowania kolagenu zależna jest od indywidualnych potrzeb i efektów suplementacji. Spożywanie kolagenu w proszku powinno trwać minimum 4-8 tygodni. W celu podtrzymania efektów kurację można powtarzać.

Nie przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących przyjmowania i dawkowania kolagenu może skutkować pojawieniem się działań niepożądanych. W przypadku pojawienia się niepokojących dolegliwości należy zaprzestać stosowania kolagenu i skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Możliwe skutki uboczne picia kolagenu:

  • reakcja alergiczna
  • ogólne osłabienie, bóle mięśni, stawów
  • problemy z wypróżnianiem (zaparcia, biegunki)
  • kwaśny oddech i nieprzyjemny posmak w ustach

O jakiej porze dnia najlepiej pić kolagen?

Optymalny czas na przyjmowanie kolagenu może różnić się od indywidualnych preferencji i potrzeb. Skuteczność kolagenu w proszku zależy przede wszystkim od jego rodzaju i jakości oraz prawidłowego jego przygotowaniu do spożycia. Nie ma ściśle określonej pory dnia, która jest właściwą do stosowania kolagenu. Jednak większość producentów zaleca jego stosowanie przed posiłkiem rano lub wieczorem. Uważa się, że poranne wypicie kolagenu w proszku wpływa na pobudzenie jego produkcji w organizmie. Natomiast spożywanie kolagenu w godzinach wieczornych może pomóc w zregenerowaniu tkanek podczas snu, gdyż w tym czasie organizm prowadzi procesy naprawcze.

Kolagen w proszku: przeciwwskazania. Z czym nie łączyć kolagenu?

Podczas stosowania kolagenu do picia należy pamiętać o odpowiednim jego sporządzeniu. Nie należy łączyć go z gorącymi płynami. Najlepiej rozpuszczać kolagen w proszku w chłodnych napojach. Wysoka temperatura może spowodować uszkodzenie białek tworzącym kolagen. Na jego uszkodzenie wpływ mają także składniki zawarte w diecie. Niekorzystne działanie na kolagen wykazują pokarmy wysoko przetworzone zawierające duże ilości soli, cukrów i tłuszczów nasyconych. Nie zaleca się także podczas przyjmowania kolagenu picia nadmiernej ilości kawy, alkoholu oraz palenia papierosów. Używki mają niekorzystny wpływ na produkcję kolagenu w organizmie i powodują jego szybszą degradację.

Stosowanie kolagenu w niektórych przypadkach powinno być skonsultowane ze specjalistą.

Główne przeciwwskazania do picia kolagenu w proszku:

Sprawdź ofertę naszej apteki!

Nie trać czasu i energii na stanie w kolejce w aptece. Przejdź na naszą stronę apteki internetowej już teraz i ciesz się korzyściami zakupów online.

Przejdź do apteki

  • Marzec A., "Chemia kosmetyków. Surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów". Wyd. III, TNOiK Dom Organizatora, Toruń, 2009
  • Martini M. C., „Kosmetologia i farmakologia skóry”, wyd. I, PZWL, Warszawa, 2003
  • Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., „Kolagen- rola w organizmie i skutki niedoboru”, Lek w Polsce, Farmakoterapia, nr 11/12, 2019, s. 6-10
  • M. Banaś, K. Pietrucha, „Typy i struktura białka kolagenowego. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Chemia spożywcza i biotechnologia", nr 73, 2009
Elżbieta Litwin

technik farmacji

Elżbieta
Litwin

O Autorze

Absolwentka wydziału medycznego WSIiZ w Rzeszowie. Z wykształcenia magister kosmetologii z zakresu projektowania produktów kosmetycznych oraz kosmetyki naturalnej z elementami fitoterapii.

Na co dzień pracuje jako technik farmaceutyczny w jednej z aptek Codzienna. Ciągle poszerza swoją wiedzę z zakresu medycyny, a w szczególności kosmetologii i nowoczesnych metod leczenia chorób skóry. Miłośniczka książek kryminalnych i wędrówek górskich.

Inne publikacje

Szukasz porady farmaceuty?

Farmaceuta odpowie na Twoje pytanie w zakresie zdrowia, doboru leków lub ich dawkowania.

Zapytaj farmaceutę
fancy image

Zostaw adres e-mail i bądź na bieżąco z nowościami i poradami z zakresu zdrowia.

Artykuły zamieszczone na blogu apteki internetowej Codzienna nie stanowią porady medycznej, ani opinii farmaceuty, lekarza lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pacjenta. Udostępnione informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.