Zamów dzi艣, a my wy艣lemy Twoje zamówienie w 24h 馃殮

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Jod

Znalezione produkty: 3
1

1 - 3 z 3 produkt贸w

1

Jod

Jod to pierwiastek chemiczny z grupy fluorowców, który zaliczany jest do mikroelementów niezb臋dnych do prawid艂owego funkcjonowania organizmu cz艂owieka. Pomimo 偶e dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest relatywnie niskie, jest on jednym z najwa偶niejszych minera艂ów dla zdrowia cz艂owieka. Wp艂ywa on bowiem na funkcjonowanie uk艂adu endokrynnego, a dok艂adniej gruczo艂u tarczowego.

Wp艂yw jodu na zdrowie cz艂owieka

W przeciwie艅stwie do innych witamin i minera艂ów jod pe艂ni w organizmie cz艂owieka relatywnie niewiele funkcji. Dlaczego wi臋c jod jest wa偶ny dla zdrowia? Jest on niezb臋dnym elementem w syntezie dwóch hormonów tarczycy: trójjodotyroniny (T3) oraz tyroksyny (T4). Nic zatem dziwnego, 偶e oko艂o 75% ca艂ej puli dost臋pnego w organizmie jodu znajduje si臋 w艂a艣nie w tkance gruczo艂u tarczycy.

Hormony tarczycy, a zw艂aszcza trójjodotyronina, oddzia艂uj膮 na ca艂y organizm. Uczestnicz膮 one nie tylko w regulacji metabolizmu, ale równie偶 warunkuj膮 prawid艂owy wzrost i rozwój organizmu, rozk艂ad bia艂ek, t艂uszczów i w臋glowodanów czy funkcjonowanie uk艂adu nerwowego. Niedobór jodu, za którym idzie zbyt ma艂e st臋偶enie hormonów tarczycy, odciska wi臋c ogromne pi臋tno na zdrowiu cz艂owieka.

Dzienne zapotrzebowanie cz艂owieka na jod

Dzienne zapotrzebowanie na jod zale偶y przede wszystkim od wieku i stanu fizjologicznego. Rekomendacje 艢wiatowej Organizacji Zdrowia (WHO) odno艣nie zalecanego dziennego spo偶ycia jodu s膮 nast臋puj膮ce dla:

  • dzieci 0-5 lat 鈥 90 µg/dob臋;
  • dzieci 6-12 lat 鈥 120 µg/dob臋;
  • dzieci powy偶ej 12 roku 偶ycia i doros艂ych 鈥 150 µg/dob臋;
  • kobiet w ci膮偶y i matek karmi膮cych 鈥 250 µg/dob臋.

Niedobór jodu w polskim spo艂ecze艅stwie

Wi臋kszo艣膰 naszego kraju le偶y na terenach ubogich w jod. Nic zatem dziwnego, 偶e niedobory tego pierwiastka w polskim spo艂ecze艅stwie przez d艂ugi czas by艂y do艣膰 powszechne. W zwi膮zku z tym w latach 30. i 80. ubieg艂ego wieku podejmowano próby wprowadzenia programu jodowania soli kuchennej. Uda艂o si臋 to dopiero w 1997 roku. Program obligatoryjnego jodowania soli kuchennej trwa do dzi艣 i odniós艂 ogromny sukces w postaci zmniejszenia zachorowalno艣ci na wole tarczycy.

Specjali艣ci alarmuj膮, 偶e nie jest to jednak rozwi膮zanie idealne. Z uwagi na negatywny wp艂yw na zdrowie uk艂adu sercowo-naczyniowego spo偶ycie soli w diecie Polaków cz臋sto jest ograniczane, przez co zawarto艣膰 jodu w diecie bywa zbyt ma艂a.

Konsekwencje niedoboru jodu

Niedobór jodu niesie za sob膮 powa偶ne komplikacje zdrowotne na ka偶dym etapie rozwoju cz艂owieka. Deficyty tego pierwiastka s膮 szczególnie gro藕ne w trakcie 偶ycia p艂odowego i we wczesnym dzieci艅stwie. W trakcie okresu p艂odowego niedobór jodu mo偶e prowadzi膰 do:

  • obumarcia p艂odu;
  • poronienia;
  • zwi臋kszonej umieralno艣ci oko艂oporodowej;
  • niedorozwoju umys艂owego;
  • g艂uchoty;
  • spastycznego pora偶enia ko艅czyn.

Wa偶ny jest tak偶e wp艂yw jodu na rozwój dzieci i m艂odzie偶y. Jego niedobór wi膮偶e si臋 nie tylko z rozwojem wola, czyli powi臋kszenia tarczycy, ale tak偶e z powa偶nymi i cz臋sto nieodwracalnymi zaburzeniami rozwoju psychofizycznego.

U doros艂ych niedobór jodu mo偶e wi膮za膰 si臋 z:

  • rozwojem wola nietoksycznego;
  • niedoczynno艣ci膮 tarczycy;
  • opó藕nieniem umys艂owym;
  • zmniejszeniem p艂odno艣ci.

Nadmiar jodu w organizmie

Czy nadmiar jodu ma wp艂yw na zdrowie cz艂owieka? Niestety tak. Przewlek艂e przyjmowanie zbyt du偶ych dawek jodu mo偶e zaburza膰 funkcjonowanie gruczo艂u tarczowego. Du偶a ilo艣膰 jodu w organizmie mo偶e by膰 przyczyn膮 nadczynno艣ci tarczycy oraz 鈥 paradoksalnie 鈥 jej niedoczynno艣ci. Badania naukowe wskazuj膮 równie偶, 偶e zbyt wysokie spo偶ycie jodu mo偶e indukowa膰 reakcj臋 autoimmunologiczn膮 i by膰 przyczyn膮 autoimmunologicznego zapalenia tarczycy, nazywanej inaczej chorob膮 Hashimoto.

Ostre zatrucie jodem

Przypadki ostrego zatrucia jodem s膮 relatywnie rzadkie, gdy偶 dochodzi do niego dopiero w momencie przyj臋cia kilku gramów tego pierwiastka. Objawy towarzysz膮ce przedawkowaniu jody obejmuj膮:

  • pieczenie jamy ustnej i gard艂a;
  • bóle brzucha;
  • gor膮czk臋;
  • wymioty i biegunk臋.

W skrajnych przypadkach ostre zatrucie jodem mo偶e doprowadzi膰 do powa偶nych konsekwencji zdrowotnych, w tym zapa艣ci kr膮偶eniowo-oddechowej i 艣pi膮czki.

Gdzie nale藕膰 jod?

Jod to pierwiastek, który nie jest magazynowany w organizmie cz艂owieka. Nale偶y go zatem dostarczy膰 wraz z po偶ywieniem. Jod mo偶na znale藕膰 w takich produktach spo偶ywczych jak:

  • ryby morskie, zw艂aszcza dorsz i mintaj;
  • owoce morza, takie jak kalmary, krewetki czy kraby;
  • mleko i jego przetwory;
  • jajkach;
  • warzywa, takie jak broku艂y, szpinak czy groch;
  • orzechach: laskowych, arachidowych lub w艂oskich.

Alternatyw膮 dla jodowanej soli kuchennej i pokarmów bogatych w jod mog膮 by膰 wody mineralne z wysok膮 zawarto艣ci膮 tego pierwiastka. Ich spo偶ycie jest dobr膮 i polecan膮 przez specjalistów metod膮 na pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten wa偶ny dla zdrowia minera艂.

Goitrogeny - substancje hamuj膮ce wch艂anianie jodu z po偶ywienia

W temacie 藕róde艂 jodu nie sposób nie wspomnie膰 o goitrogenach, nazywanych równie偶 substancjami wolotwórczymi. S膮 to zwi膮zki chemiczne o w艂a艣ciwo艣ciach antyod偶ywczych, które naturalnie znajduj膮 si臋 w niektórych produktach spo偶ywczych. Goitrogeny zmniejszaj膮 biodost臋pno艣膰 jodu, a tak偶e wch艂anianie tego pierwiastka przez tkank臋 tarczycy, co mo偶e by膰 przyczyn膮 zaburze艅 jej funkcjonowania. Do produktów spo偶ywczych o du偶ej zawarto艣ci goitrogenów zalicza si臋 przede wszystkim warzywa kapustne, takie jak:

  • kapust臋;
  • kalafior;
  • broku艂;
  • brukselk臋;
  • jarmu偶;
  • szpinak;
  • kalarepa

Nie oznacza to, 偶e osoby zmagaj膮ce si臋 z niedoborami jodu lub niedoczynno艣ci膮 tarczycy powinny ca艂kowicie wykluczy膰 te produkty spo偶ywcze ze swej diety. Warzywa zawieraj膮ce goitrogeny warto jednak podda膰 obróbce termicznej, najlepiej gotowaniu, gdy偶 powoduje to ulotnienie si臋 cz臋艣ci substancji antyod偶ywczych wraz z par膮 wodn膮.

Suplementacja jodu - komu jest polecana?

Suplementacja jodu zalecana jest przede wszystkim kobietom ci臋偶arnym oraz matkom karmi膮cym piersi膮. To w艂a艣nie w tych grupach najcz臋艣ciej spotyka si臋 niedobór tego pierwiastka z uwagi na zwi臋kszone zapotrzebowanie. Wed艂ug wytycznych Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Po艂o偶ników zaleca suplementacj臋 jodu w dawce 150-200 µg/dzie艅 wszystkim kobietom w ci膮偶y i w okresie laktacji, które nie zmagaj膮 si臋 ze schorzeniami tarczycy. U kobiet z chorobami tarczycy nale偶y wcze艣niej wykona膰 oznaczenie st臋偶enia hormonów tarczycy, hormony tyreotropowego (TSH) oraz przeciwcia艂 przeciwtarczycowych i w razie potrzeby zmodyfikowa膰 dzienn膮 dawk臋 przyjmowanego jodu.

Jod w tabletkach - co warto wiedzie膰 o suplementach z jodem?

Pokrycie zapotrzebowania na wszystkie witaminy i minera艂y wraz z diet膮 wcale nie jest takie proste. Wybór minera艂ów w tabletkach stanowi dobre rozwi膮zanie dla osób, które maj膮 zwi臋kszone zapotrzebowanie na sk艂adniki mineralne, a tak偶e wszystkich tych, których dieta z ró偶nych przyczyn nie mo偶e by膰 prawid艂owo zbilansowana.

W celu suplementacji jodu kobiet w ci膮偶y i matek karmi膮cych specjali艣ci polecaj膮 tabletki z jodem w formie leku na recept臋. Z kolei osoby pragn膮ce wzbogaci膰 swoj膮 diet臋 o jod mog膮 si臋gn膮膰 po jeden z wielu dost臋pnych na rynku suplementów z jodem.

Strona korzysta z plik贸w cookies, dzi臋ki temu dzia艂a poprawnie. Szczeg贸艂y znajdziesz w Polityce Cookies.