Spakujemy zamówienie w ciągu 24h 🚚

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Witamina C

Znalezione produkty: 63
1

1 - 24 z 63 produktów

1
2
...
3

Witamina C czyli odporność w gotowości

Witamina C czyli kwas askorbinowy jest składnikiem wielu preparatów, wśród której z pewnością największą zaletą jest pomoc w zachowaniu dobrego zdrowia i wysokiej odporności organizmu u dzieci i dorosłych. Posiada ona szerokie wachlarz prozdrowotnych właściwości na organizm: wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, dba o prawidłową produkcję kolagenu, jest silnym antyoksydantem oraz zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia. Zapotrzebowanie na witaminę C zwiększa się gwałtownie w okresie częstych przeziębień lub zwiększonego ryzyka zachorowania na grypę. W wielu przypadkach dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości witaminy C wyłącznie z pożywienia jest wręcz niemożliwe. W takiej sytuacji warto sięgnąć po wysokiej jakości suplementy diety.

Witamina C - właściwości i działanie

Witamina C stanowi bardzo istotny składnik wielu kluczowych procesów zachodzących w naszym organizmie. Do najważniejszych właściwości, jakie można jej przypisać to:

  • stymulowanie czynności układu odpornościowego;
  • silne działanie antyoksydacyjne (witamina C neutralizuje wolne rodniki, które mogą być przyczyną uszkodzeń komórek organizmu);
  • dba o prawidłową produkcję kolagenu;
  • zwiększa przyswajanie żelaza;
  • wspiera utrzymanie prawidłowej kondycji dziąseł i zębów;
  • przyśpiesza proces gojenia się ran oraz uszkodzeń skóry;
  • wpływa na zachowanie prawidłowego ciśnienia tętniczego.

Dostępne formy witaminy C - jak najlepsza?

Pod względem przyswajalności różne formy witaminy C nie wykazują większych różnic. Należy jednak pamiętać, że odpowiednie efekty przyniesie jedynie stosowanie suplementów z przebadanym składem o najwyższej jakości.

W przypadku gdy nasze zapotrzebowanie na witaminę C nie jest ponad przeciętne, dobrą opcją będzie wybór witaminy C 1000 w proszku. Rodzaj ten zawiera optymalną dawkę kwasu askorbinowego, zaś postać proszku do rozpuszczenia w wodzie zapewnia szybką przyswajalność. Ponadto witamina C w proszku to także propozycja dla dzieci, które często nie chcą przyjmować jakichkolwiek tabletek czy dużych kapsułek. Ponadto wybierając tą opcję mamy pewność, że nasze dziecko nie wypluje potajemnie podawanych mu przez nas witamin.

Inną ciekawą opcją jest witamina C w kroplach. Suplementy diety tego typu charakteryzują się wysoką zawartością witaminy C w niewielkiej ilości produktu. Forma kropli to doskonały wybór dla osób, którym z różnych względów nie odpowiada codzienne wypijanie całej szklanki, a mają dosyć przyjmowania zbyt dużej ilości tabletek czy kapsułek.

Ostatnią, najbardziej powszechną i standardową formą podania witaminy C jest tabletka lub kapsułka. Pod względem biodostępności, nie ustępują one np. kroplom czy preparatom do rozpuszczenia w wodzie. Różnica polega wyłącznie na nieco większym czasie przyswojenia przez organizm w odróżnieniu od kropli czy wypitego napoju. W trakcie stosowania tabletek lub kapsułek z witaminą C należy pamiętać, aby podzielić dobową dawkę na kilka mniejszych dawkach, zażywanych o różnych porach dnia.

Uzupełnij codzienną dietę w witaminę C!

Witamina C (kwas askorbinowy) to kluczowy składnik biorący udział w wielu ważnych procesach dla ludzkiego organizmu. Witamina C to także substancja odżywcza, którą nasz organizm nie jest w stanie samemu wyprodukować, dlatego jednym możliwym sposobem dostarczenia jej organizmowi jest suplementacja oraz spożywanie produktów spożywczych, która są jej cennym źródłem. Witamina C jest wszechobecna w produktach spożywczych, szczególnie w owocach i warzywach. Do bogatych źródeł witaminy C zaliczamy: natkę pietruszki, pomidory, jarmuż, paprykę, brokuły, mango, cytrusy, papi, kiwi, maliny, czarna porzeczka, dzika róża oraz aronia.

Skutki niedoboru witaminy C

Na niski poziom witaminy C narażeni są głównie palacze oraz osoby stosujące dietę ubogą w warzywa i owoce. Rzadziej jej niedobory obserwuje się u osób uprawiających sport lub kulturystykę - może to być spowodowane standardową suplementacją witamin przez sportowców i kulturystów, która w pewien sposób uzupełnia jej braki.

Warto pamiętać, że na niedobory kwasu askorbinowego narażeni jesteśmy również w innych sytuacjach. Dzieje się tak zwykle gdy z różnych względów nasze zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta, chociaż jej podaż pozostaje na tym samym poziomie. Wówczas standardowe dawki witaminy C np. z pożywienia mogą okazać się niewystarczające np. w sytuacjach obniżenia odporności, przeziębienia lub zwykłego osłabienia organizmu.

O zwiększonej suplementacji w witaminę C powinno pamiętać także osoby o intensywnym trybie życia oraz te narażone na stres. Prócz tego pacjenci cierpiący na choroby serca i krążenia nie powinny rozstawać się z dodatkowym źródłem witaminy C, jeśli chcą cieszyć się dłużej dobrym stanem żył i tętnic.

Do typowych objawów niedoboru witaminy C w organizmie zaliczamy:

  • osłabienie organizmu;
  • osteoporoza;
  • trudno gojące się rany i skaleczenia;
  • zwiększona podatność na infekcje i przeziębienia;
  • bóle mięśni i stawów;
  • brak apetytu;
  • osłabienie i depresja.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C

Witamina C podlega indywidualnemu dawkowaniu w zależności od zapotrzebowania organizmu. Zapotrzebowanie na witaminę C uzależnione jest od kilku parametrów, takich jak: kondycja organizmu, chorób współistniejących, wieku, wagi lub płci pacjenta. Zalecane dawkowanie charakteryzuje wzór: u osób dorosłych 1 mg/kg, a w przypadku dzieci 2 mg/kg masy ciała. Warto jednak uwzględnić osobiste predyspozycje oraz to aby nie przekraczać jednorazowo 4000 mg na dobę. W przeciwnym razie mogą wystąpić zaburzenia ze strony układu pokarmowego.

Schemat dawkowania

  • niemowlęta: 20 mg/dobę;
  • dzieci w wieku od 1 do 3 lat: 40 mg/dobę;
  • dorośli: 75 mg/dobę;
  • kobiety w ciąży: 90 mg/dobę;
  • kobiety w trakcie karmienia piersią: 110 mg/dobę.

Witamina C lewoskrętna a prawoskrętna

Na rynku farmaceutycznym dostępne są dwie formy kwasu askorbinowego: kwas L-askorbinowy wykorzystywany przez organizm, oraz kwas D-askorbinowy, którego organizm nie potrzebuje. Lewoskrętna witamina C to potoczna nazwa kwasu L-askorbinowego. Co ciekawe, nazwa „lewoskrętna” jest niepoprawna. Powodem tego błędu jest fakt, że jego grupa hydroksylowa znajduje się po lewej stronie, podczas gdy kwas D-askorbinowy ma grupę hydroksylową po stronie prawej. W rzeczywistości kwas L-askorbinowy jest prawoskrętny ponieważ padające na niego spolaryzowane światło skręca w prawą stronę.

Interakcje witaminy C

Pomimo że przez wielu z nas witamina C uważana jest za jeden z najważniejszych składników dla ludzkiego organizmu, warto mieć jednak na uwadze, że może ona mieć wpływ na działanie niektórych leków. Ponadto potwierdzono również, że witamina C:

  • może mieć wpływ na działanie doustnej antykoncepcji hormonalnej;
  • przyśpiesza wchłanianie żelaza;
  • obniża skuteczność antybiotyków aminoglikozydowych,
  • obniża skuteczność działania pochodnych fenotiazyny (składnik leków przeciwpsychotycznych i przeciwuczuleniowych).

Witamina C w ciąży

W trakcie ciąży u kobiet wzrasta zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze, witaminy i minerały. Z kolei witamina C odpowiedzialna jest za szereg procesów i reakcji zachodzących w naszym organizmie. Odgrywa ważną rolę w prawidłowym rozwoju płodu, a szczególnie jego układu nerwowego. Ponadto stanowi składnik niezbędny do zachowania dobrej odporności organizmu przyszłej mamy, a co więcej przeciwdziała niedoborom żelaza oraz zwiększa jego wchłanianie. Witamina C to z pewnością ważny składnik codziennej diety mamy. Jeśli zasady racjonalnego odżywiania kobiety są zachowane witamina C nie jest szkodliwa zarówno dla niej jak i płodu.

Jeśli obawiasz się, że twoja dieta nie pozwala na uzupełnienie pełnego zapotrzebowania na ten składnik, warto skonsultować się z lekarzem, który stwierdzi, czy rzeczywiście istnieje taka potrzeba i dobierze odpowiednią dawkę.

Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.