Gwarancja spakowania zamówienia tego samego dnia  🚚

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Witamina K

Znalezione produkty: 10
1

1 - 10 z 10 produktów

1

Witamina K

Witamina K zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W przyrodzie występuje w dwóch głównych postaciach, jako filochinon (witamina K1) oraz menachinon (witamina K2). Wyróżnia się także witaminę K3, czyli menadion, który jest syntetyczną pochodną witaminy K i pełni rolę prowitaminy. Liczne funkcje, zwłaszcza w obrębie układu krzepnięcia i kośćca, sprawiają, że witamina K uznawana jest za jedną z najważniejszych witamin dla zdrowia człowieka.

Wpływ witaminy K na zdrowie

Jak działa witamina K? W organizmie człowieka spełnia ona dwie zasadnicze funkcje: jest ważnym elementem kaskady krzepnięcia krwi oraz warunkuje prawidłowe funkcjonowanie kości.

Kaskada krzepnięcia krwi to całość procesów, które zachodzą w celu zatrzymania krwawienia poprzez utworzenie skrzepu w miejscu uszkodzenia tkanki. W jej przebiegu uczestniczy wiele czynników i białek, które są ściśle od siebie zależne. Obecność witaminy K jest kluczowa do powstania takich cząsteczek jak: protrombina (czynnik II), czynnik VII, czynnik IX i czynnik X. Do białek regulujących krzepnięcie krwi, zależnych od witaminy K, zalicza się również białko S i białko C.

Warto także wspomnieć o wpływie witaminy K na zdrowie kości. Witamina ta ‒ wraz z witaminą D ‒ aktywuje osteokalcynę, białko odpowiedzialne za wiązanie wapnia i odkładanie go w tkance kostnej. Obecność witaminy K jest zatem niezbędna do prawidłowej mineralizacji kośćca.

Zapotrzebowanie na witaminę K

Zapotrzebowanie organizmu człowieka na witaminę K jest zróżnicowane i zależy przede wszystkim od wieku, płci oraz stanu fizjologicznego. Normy polskie na witaminę K, ustalone na poziomie wystarczającego spożycia, kształtują się następująco:

  • niemowlęta do 6. miesiąca życia ‒ 5 µg/dobę;
  • niemowlęta pomiędzy 6. a 12. miesiącem życia ‒ 8,5 µg/dobę;
  • dzieci pomiędzy 1. a 9. rokiem życia ‒ 15-25 µg/dobę;
  • chłopcy pomiędzy 10. a 18. rokiem życia ‒ 40-65 µg/dobę;
  • dziewczęta pomiędzy 10. a 18. rokiem życia ‒ 40-55 µg/dobę;
  • mężczyźni od 19. roku życia ‒ 65 µg/dobę;
  • kobiety od 19. roku życia ‒ 55 µg/dobę;
  • kobiety w ciąży ‒ 55 µg/dobę;
  • matki karmiące piersią ‒ 55 µg/dobę.

Komu grodzi niedobór witaminy K?

Niedobory witaminy K nie są powszechne w naszym społeczeństwie. Wynika to z dużej zawartości tego składnika odżywczego w pożywieniu, syntezy w świetle jelita, a także zdolności regeneracji zużytej witaminy K i możliwości ponownego jej użycia. Ryzyko deficytu tej ważnej dla zdrowia witaminy występuje głównie u:

  • niemowląt karmionych wyłącznie mlekiem matki;
  • osób leczonych przewlekle lekami przeciwzakrzepowymi z rodziny antagonistów witaminy K;
  • osób cierpiących na poważne schorzenia wątroby;
  • osób zmagających się z zaburzeniami trawienia i wchłaniania tłuszczów na skutek takich schorzeń jak mukowiscydoza czy choroby zapalne jelit.

Objawy niedoboru witaminy K

Niedobór witaminy K wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Nieprawidłowa podaż tego składnika odżywczego związana jest z występowaniem między innymi:

  • skłonność do powstawania siniaków;
  • krwawienia z nosa;
  • krwawienia z dziąseł;
  • obecność krwi w moczu lub kale;
  • obfite krwawienia miesięczne.

Bardzo niebezpieczny może być niedobór witaminy K u noworodków, zwłaszcza urodzonych przedwcześnie. U tak małych dzieci może dojść do zagrażających życiu krwawień w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Z tego też powodu noworodkom podaje się tuż po urodzeniu profilaktyczną dawkę witaminy K w formie iniekcji domięśniowej.

Czym grozi nadmiar witaminy K?

Nadmiar większości witamin i minerałów jest szkodliwy dla zdrowia. Nieco inaczej jest w przypadku witaminy K. Dotychczas nie stwierdzono szkodliwego działania dużych dawek tej witaminy. Badania naukowe wskazuję, że nawet dawki wielkości 10 mg/dobę nie wywoływały skutków ubocznych, a organizm dobrze radził sobie z metabolizowaniem tego składnika odżywczego. Warto jednak podkreślić, że tak wysokie dawki witaminy K nie wiążą się z dodatkowymi korzyściami zdrowotnymi.

Źródła witaminy K1

Gdzie jest witamina K? To zależy od jej postaci! Głównym źródłem witaminy K1 są produkty spożywcze pochodzenia roślinnego, zwłaszcza ciemnozielone rośliny liściaste. Filochinon można znaleźć w dużych ilościach w:

  • szpinaku;
  • sałacie;
  • boćwinie;
  • kapuście włoskiej;
  • jarmużu;
  • brokule;
  • brukselce

Witaminę K1 można także znaleźć w olejach pochodzenia roślinnego, na przykład w oliwie z oliwek, oleju sojowym czy oleju rzepakowym.

Źródła witaminy K2

Witamina K2, czyli menachinon, jest syntezowana przez bakterie znajdujące się w świetle jelita grubego. Niestety, biodostępność wyprodukowanej w ten sposób witaminy jest niewielka, ponieważ związek ten jest wchłaniany w jelicie cienkim, czyli wcześniejszym odcinku przewodu pokarmowego. Witaminę K2 można dostarczyć do organizmu wraz z pożywieniem. Jej dodatkowym źródłem mogą być produkty fermentowane, sery, twarogi czy zsiadłe mleko. Znaczne ilości witaminy K2 występują również w wątrobie oraz żółtku jaj.

Warto zaznaczyć, że witamina K1 może w organizmie ulegać przemianom do witaminy K2.

Jak i dlaczego suplementować witaminę K?

Czy suplementacja witaminy K jest zalecana każdemu? Absolutnie nie. U zdrowego człowieka zapotrzebowanie na witaminę K jest w całości pokrywane wraz z dietą. O dodatkowej suplementacji powinny jednak pomyśleć osoby z grupy ryzyka rozwoju niedoboru witaminy K.

Przyjmowanie tabletek z witaminą K powinny rozważyć przede wszystkim osoby zmagające się ze schorzeniami przewodu pokarmowego upośledzającymi trawienie i wchłanianie tłuszczów. Suplementacja może także być dobrym rozwiązaniem dla osób z zaburzeniami mikrobioty jelitowej, na przykład na skutek intensywnej antybiotykoterapii czy kolonizacji jelita patogennymi szczepami bakterii. Przesłanką do suplementacji witaminy K jest także uboga, niedoborowa dieta, choć warto pamiętać, że witaminy i minerały w tabletkach nie powinny zastępować zróżnicowanej i dobrze zbilansowanej diety.

Suplementacja witaminy K - uwaga na interakcje!

Witaminy i minerały często wydają nam się jedynie nieszkodliwym dodatkiem. Niestety, niekiedy te pozornie bezpieczne związki odżywcze mogą stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku suplementacji witaminy K u osób, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe z grupy antagonistów witaminy K ‒ warfarynę lub acenokumarol.

Badania naukowe wykazały, że w tej grupie chorych nawet najmniejsze dawki witaminy K, rzędu 10 µg, zaburzają działanie leków przeciwzakrzepowych, zwiększając ryzyko groźnych zakrzepów. Co więcej, osoby zażywające leki z grupy antagonistów witaminy K powinny unikać nie tylko suplementów, ale także żywności bogatej w ten składnik odżywczy.

Suplementy z witaminą K

Obecnie w sprzedaży dostępne są zarówno preparaty pojedyncze z witaminą K, jak i preparaty złożone zawierające cały kompleks witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Największą popularnością cieszą się preparaty w formie kapsułek czy tabletek. Witamina K, przeznaczona do suplementacji u niemowląt i małych dzieci, może również występować w formie płynu.

Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.