Zamów dziś, a my wyślemy Twoje zamówienie w 24h 🚚

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Chrom

Znalezione produkty: 6
1

1 - 6 z 6 produktów

1

Chrom: wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Chrom to rodzaj pierwiastka organicznego, którego nie powinno zabraknąć w Twoim organizmie. Suplementacja w chrom zalecana jest szczególnie osobom aktywnym fizycznie, odchudzającym się, diabetykom, pacjentom o podwyższonym poziomie cholesterolu, a także w okresie obniżonej odporności psychicznej. Ponadto chrom jest częścią substancji chemicznej naturalnie wytwarzanej przez wątrobę, nazywanej czynnikiem tolerancji glukozy (GFT), w skład którego wchodzi m.in. glicyna, witamina B3, kwas glutaminowy oraz cysteina. Chrom w suplementach diety występuje najczęściej w formie tabletek, a chemicznie pod względem soli – pikolinianiu lub chlorku chromu.

Dostępne w aptece Codzienna suplementy diety z chromem stanowią źródło chromu trójwartościowego, które pozwalają uzupełnić codzienną dietę w ten mikroelement, który przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych. Już teraz sprawdź naszą strefę porad, w której eksperci chętnie dzielą się wiedzą z zakresu zdrowia, zdrowego odżywiania oraz kosmetyków. 

Co to jest chrom?

Chrom to pierwiastek śladowy, a więc mikroelement, który w środowisku naturalnym występuje na ogół w dwóch postaciach dzielonych ze względu na stopień utlenienia: chrom III i chrom VI. W organizmie człowieka pierwiastek ten występuje w śladowych ilościach – około 6 mg, dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniego preparatu, który efektywnie uzupełni niedobór tego składnika. Chrom bierze udział w procesach metabolicznych i nie odkłada się w organizmie – wydalany jest przede wszystkim z moczem.

Właściwości chromu: na co działa?

Zasadniczą rolą chromu w organizmie jest tzw. czynnik tolerancji glukozy (glucose tolerance factor – GTF), co oznacza, że bierze udział w procesie metabolizmu glukozy, a co za tym idzie zbijania poziomu cukru. Razem z insuliną transportuje glukozę do komórek ciała i tym samym ułatwia jej przyswajanie przez komórki.

Dodatkowo chrom jest składnikiem wielu enzymów trawiennych. Bierze udział w metabolizmie białek i syntezie kwasów tłuszczowych. Zmniejsza ryzyko miażdżycy poprzez zmniejszenie stężenia „złego” cholesterolu LDL przy jednoczesnym zwiększeniu stężenia „dobrego” cholesterolu HDL. Chrom jest także budulcem RNA i podejrzewa się, że bierze udział w stabilizacji jego struktury. Składnik ten odgrywa ważną rolę w procesach antyoksydacyjnych i odpornościowych, a także w syntezie witamin i hormonów. Niektóre badania pokazują, że chrom dobrze sprawdza się jako suplement dla osób z zespołem policystycznych jajników (PCOS) – pomaga obniżyć BMI i poprawia metabolizm glukozy, co zwiększa szanse na owulację i regularność miesiączki.

Źródło chromu w diecie

Chociaż uważa się, że chrom wytwarzany jest w naszym organizmie to trzeba sobie powiedzieć prawdę, że są to na tyle znikome ilości, że niestety jego ilość nie wystarcza na pokrycie dziennego zapotrzebowania naszego organizmu. Najważniejszym źródłem chromu jest odpowiednio zbilansowana dieta. Chrom dostaje się do organizmu człowieka również poprzez oddychanie oraz przenikając przez skórę. Do naturalnych źródeł chromu zaliczamy kukurydzę, szparagi, jabłka, kasze oraz płatki zbożowe. Ponadto dosyć spore ilości tego metalu znajdziemy także w ziołach – skrzypie polnym oraz szakłaku amerykańskim, ale również w kakao, rybach (łosoś świeży bądź wędzony), warzywach (pomidory, szpinak, brokuły), owocach (banany, jabłka, pomarańcze), nabiał (jogurty, sery, mleko, a także orzechach włoskich. Bardzo ważne jest to, by podczas suplementacji chromu unikać wszelkich produktów zawierających dużą ilość cukrów prostych, które powodują wydalanie go z naszego organizmu.

Przyczyny niedoboru chromu

Niedobór chromu u ludzi występuje rzadko, ponieważ prawidłowa skomponowana dieta zwykle zawiera wystarczającą ilość chromu, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie. Niedobór może być spowodowany niezbilansowaną dietą ubogą w białko zwierzęce i bogatą w cukry proste, spożywaniem produktów wysokoprzetworzonych oraz niedoborami żywieniowymi. Na zmiany w metabolizmie chromu poprzez zwiększone wydalanie z moczem mają również wpływ:

  • ostry i przewlekły stres,
  • urazy fizyczne i psychiczne,
  • ciąża i karmienie piersią,
  • zmęczenie,
  • forsowne ćwiczenia,
  • dieta bogata w węglowodany,
  • infekcje.

Należy także pamiętać, że chrom jest rodzajem minerału, który trudno wchłania się z przewodu pokarmowego, dlatego suplementacja chromu bywa długotrwała.

Objawy niedoboru chromu

Zapotrzebowanie na chrom w polskich normach żywieniowych nie zostało jednoznacznie określone. Uważa się, że jest wyższy u osób z upośledzoną tolerancją glukozy. Niedobór tego pierwiastka prowadzi do zaburzeń organizmu, takich jak hiperinsulinemia i insulinooporność, nietolerancja glukozy, obecność glukozy w moczu, zaburzenia lipidowe, neuropatia i encefalopatia. Ponadto zauważono również, że osoby z niedoborem chromu mogą być bardziej drażliwe, poddenerwowane, zmęczone lub podatne na bóle głowy.

Zalecane dawkowanie chromu

Jak każdy suplement diety, zbyt duża ilość chromu może powodować działania niepożądane. Dawki 50-200 mcg są uważane za bezpieczne, a przy odchudzaniu - między 200 a 400 mcg. Powyżej zalecanych dawek chromu odczuwamy bóle głowy, problemy ze snem, drażliwość czy wahania nastroju. Ze względu na możliwość wystąpienia działań niepożądanych decyzję o rozpoczęciu suplementacji danym produktem należy najpierw skonsultować z lekarzem, który pomoże nam dobrać odpowiednią dawkę.

Stosowanie chromu w ciąży

Bazując na raporcie FIGO czyli Międzynarodowej Federacja Ginekologów i Położników oraz EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) warto zwrócić szczególną uwagę za zawartość chromu w codziennej suplementacji kobiet w ciąży. Chrom pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi, a niestety cukrzyca jest najczęstszym powikłaniem metabolicznym wikłającym ciążę. W Europie występuje u 3–5% ciężarnych (może to dotyczyć nawet co 20-stej pacjentki). Trzeba jednak pamiętać, że nadmiar chromu posiada działanie karcinogenne, mutagenne i teratogenne, przez co decyzję dotyczącą stosowania chromu w trakcie ciąży należy skonsultować z lekarzem.

Chrom na odchudzanie

Chrom to również bardzo istotny składnik wielu suplementów diety wspomagających zrzucenie zbędnych kilogramów. Bierze udział w procesach związanych ze zwiększaniem wrażliwości komórek na insulinę, tym samym reguluje poziom cukru we krwi. W rezultacie organizm posiada odpowiedni poziom glukozy, przez co nie potrzebuje dostarczać go z zewnątrz. Właśnie dlatego rzadziej pojawiają się napady głodu i zmniejsza się apetyty głównie na słodycze.

Suplementy diety z pikolinianem chromu

Znaczące dla przyswajalności tego pierwiastka będzie dostarczanie go w postaci soli organicznej o wysokim stopniu utlenienia. Z całą pewnością farmaceuci naszej apteki mogą polecić:

Oprócz zawartości chromu niektóre preparaty zostały wzbogacone m.in. o niacynę, cynk oraz witaminę B2 i B6, które zmniejszają uczucie zmęczenia i znużenia, pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i odpornościowego oraz przyczyniają się do prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Cena chromu w aptece

W ofercie naszej apteki znajdziesz chrom organiczny już za niespełna 5 zł za opakowanie. Sprawdź produkty dostępne w tej kategorii i wybierz ten, który w pełni spełni Twoje oczekiwania. W razie wątpliwości farmaceuci apteki służą pomocą w zakresie udzielenia porady farmaceutycznej przez nasz wykwalifikowany personel.

Ponadto zapraszamy do skorzystania z usługi Zapytaj farmaceutę, która dostępna jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Farmaceuci naszych aptek odpowiedzą na pytania w zakresie dawkowania, wyboru lub interakcji preparatów dostępnych na rynku.

Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.