Zamów dziś, a my wyślemy Twoje zamówienie w 24h 🚚

  Szybka dostawa z DHL & InPost

0

Kategorie


Ulubione


Witamina B1

Znalezione produkty: 6
1

1 - 6 z 6 produktów

1

Witamina B1 – suplementy diety w tabletkach i kapsułkach

Witamina B1, czyli tiamina, inaczej koenzym stanowi bardzo ważny składnik odżywczy wspomagający prawidłowe funkcjonowanie organizmu na wielu poziomach. Jej niedobór może wystąpić w wielu przypadkach i być spowodowana między innymi intensywną dietą, nieprawidłowym odżywianiem lub nadużywaniem alkoholu. Jest pierwszą witaminą z grupy B odkrytą przez naukowców, dlatego została oznaczona numerem 1. Doskonale rozpuszcza się w wodzie i pomaga przekształcać pokarm w energię.

Witamina B1 - właściwości

Brak tego cennego składnika w naszym organizmie może prowadzić nie tylko do zaburzeń metabolizmu energetycznego, ale również mieć wpływ na niewłaściwą pracę układu krążeniowego. Witamina B1 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz wykazuje działanie przeciwutleniające, chroniąc organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Obecność witaminy B1 w ludzkim organizmie jest warunkiem przeprowadzenia prawidłowej syntezy wysokoenergetycznych rybonukleotydów, czyli kluczowych związków odpowiedzialnych m.in. za oddychanie wewnątrzkomórkowe. Witamina B1 dodatkowo wspomaga prawidłowy wzrost i rozwój organizmu oraz poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mięśni i serca.

Oprócz szeregu właściwości prozdrowotnych witaminy B1 tiamina bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, której niedobór może doprowadzić do obniżenia przewodnictwa nerwowego, a co w konsekwencji spowoduje nieodwracalne zmiany w budowie komórek nerwowych odpowiedzialnych m.in. za pamięć.

Objawy niedoboru witaminy B1

Największe ilości witaminy B1 przechowywane są w organizmie człowieka przede wszystkim w mięśniach szkieletowych, w sercu, mózgu oraz nerkach. W krajach wysokorozwiniętych powodem niedoboru tiaminy mogą być problemy z nieodpowiednią dietą, alkoholem lub zbyt dużą ilością herbaty, lub kawy. Niedobór tego składnika zdarza się również u osób zażywających przez dłuższy czas suplementy diety ze skrzypem polnym.

Do podstawowych objawów niedoboru witaminy B1 należą:

  • bóle i skurcze mięśni,
  • zaburzenia trawienia,
  • zaburzenia równowagi emocjonalnej,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • niewydolność krążenia i opuchlizna kończyn górnych i dolnych,
  • oczopląs,
  • uczucie chronicznego zmęczenia,
  • brak apetytu,
  • duszności,
  • depresja,
  • spadek libido.

Witamina B1 - zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na witaminę B1 jest proporcjonalne do zapotrzebowania energetycznego, a dokładnie do ilości węglowodanów. Ilość witaminy w organizmie przeciętnego człowieka zwykle kształtuje się na poziomie 30 mg, natomiast okres półtrwania tiaminy wynosi 9-18 dni. Do wyczerpania całych zasobów witaminy B1 przez organizm dochodzi zazwyczaj w ciągu 3 miesięcy od momentu wstrzymania podaży.

  • dzieci w wieku od 1 do 3 lat: 0,5 mg,
  • dzieci w wieku od 4 do 6 lat: 0,6 mg,
  • dzieci w wieku od 7 do 9 lat: 0,9 mg,
  • chłopcy w wieku od 10 do 18 lat: 1,2 mg,
  • dziewczynki w wieku od 10 do 18 lat: 1,1 mg,
  • kobiety: 1,1 mg,
  • mężczyźni: 1,3 mg.

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę B1 zależne jest od aktualnego stanu zdrowia i prowadzonego trybu życia i może się różnić w zależności od okresu.

Szczególne zapotrzebowanie na tiaminę - u kogo?

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B1 obserwuje się u kobiet w ciąży, karmiących piersią, osób o intensywnym trybie życia, osób aktywnych fizycznie, narażonym na silny stres, a także z zaburzeniami koncentracji i cierpiących z powodu nadczynności tarczycy. Warto pamiętać, że suplementacja w witaminę B1 odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych. Przeprowadzone badania wykazały, że niedobór witaminy B1 może być związany z wystąpieniem choroby Alzheimera, a często prowadzą także do szybszego pojawienia się symptomów otępienia zwłaszcza u osób starszych.

Witamina B1 (tiamina) - źródło

Tiamina w małym stopniu może być syntetyzowana przez bakterie jelitowe, dlatego jej poziom w naszym organizmie jest zbyt niski, aby w pełni pokryć jego zapotrzebowanie. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby naszą dietę uzupełnić o preparaty wyróżniające się szczególną zawartością witaminy B1. Największe ilości naturalnej witaminy B1 znajdziemy przede wszystkim w produktach zbożowych oraz suchych nasionach roślin strączkowych, w tym:

  • soczewicy,
  • grochu,
  • fasoli,
  • kaszy gryczanej,
  • pełnoziarnistych produktach zbożowych,
  • rybach,
  • jajkach, mleku,
  • mięsie wieprzowym, wołowym i drobiowym,
  • warzywach (pomidor, szparagi, kalafior),
  • owocach (malinach, jabłkach, mandarynkach, śliwkach).

W przypadku chęci uzupełnienia niedoborów witaminy B1 z naturalnych źródeł warto pamiętać, że obróbka termiczna i gotowanie w wodzie drastycznie zmniejszają zawartość tiaminy w pokarmie.

Suplementy diety i leki bez recepty z witaminą B1

Na rynku farmaceutycznym i tym samym w naszej aptece dostępne jest wiele preparatów stanowiących źródło aktywnej postaci witaminy B1. Umieszczone w wygodnym opakowaniu i łatwych do połknięcia kapsułek dbają o zdrowie, a tym samym wspomagają wesprzeć prawidłową pracę układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego.

Zachowanie prawidłowego sposobu odżywiania i zdrowego trybu życia, nie doprowadzi do wystąpienia niedoborów. To dieta, stres i nadmierny wysiłek fizyczny oraz psychiczny prowadzą do niedoborów, które z uwagi na niewystarczające ilości w pożywieniu trudno samemu uzupełnić od prawidłowego poziomu. Stąd zaleca się przyjmowanie suplementów zawierających tiaminę, do najważniejszych których zaliczamy:

  • Molekin B1
  • Tiavella 50 mg
  • Benfogamma 50 mg

Strona korzysta z plików cookies, dzięki temu działa poprawnie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies.